top of page

מהו דמיון מודרך?

אנחנו מפעילים את הדמיון שלנו בין אם אנו מודעים לכך ובין אם לא, לדוגמא: חברה מתקשרת ומשאירה הודעה במשיבון: "תתקשרי אליי דחוף". מיד אנו שואלים את עצמנו: מה היא רוצה? מה קרה? מה כל כך דחוף? אולי אפילו מתחיל במוחנו "סרט" על מה שרצתה החברה לדבר איתנו. וכל זה עוד לפני שהספקנו להתקשר אליה ולשאול אותה. כלומר, האוטומט שלנו מפעיל את הדמיון, מבלי שאפילו נהיה מודעים לכך.

שימוש נוסף בדמיון המודרך הוא כאשר אנו רוצים להיזכר במשהו שאירע בעבר, לדוגמא, האהבה הראשונה שלנו, מופיעות בראשנו תמונות מאותה חוויה, לעיתים ריחות, קולות ועוד ואפילו הלב שלנו יכול להלום במהירות לנוכח ההיזכרות כאילו זה קורה כאן ועכשיו. גם כאן הפעלנו את הדמיון מבלי להיות מודעים לכך.



המח שלנו בנוי משתי אונות: שמאל וימין. האונה השמאלית אחראית על הצד הריאלי, אנליטי, לוגי, פרקטי. האונה הימנית אחראית על ההשראה- הצד הימני ותת המודע מופעלים ע"י הדמיון.

מחקרים מדעיים הוכיחו כי בעזרת הדמיון בלבד ניתן לדמה את המציאות והגוף מגיב כאילו הוא באמת חווה את החוויה במציאות ולא רק בדמיון.

באחד המחקרים הושיבו ספורטאים מתחום הריצה במעבדה, חיברו אל מוחם אלקטרודות וביקשו מהם לדמיין את עצמם רצים. תוצאות המחקר הראו שחרור של אנדורפינים (קבוצת חומרים הנמצאת במח ומשתחררת בעת פעילות גופנית) אצל הספורטאים כמו בעת ריצה – וכל זה קרה רק מלדמיין את עצמם רצים.


דמיון מודרך משמש מזה שנים רבות ככלי טיפולי לריפוי ממחלות וכאבים (כאבי ראש, כאבי בטן, צימצום עד כדי העלמת גידולים /ציסטות), מטראומות, מחרדות.

ישנם חולי סרטן רבים אשר בנוסף לטיפול התרופתי או הניתוחי הצליחו לרפא עצמם בעזרת דמיון מודרך בכך שדמיינו את גופם נרפא, דִמיינו כיצד התאים הסרטניים נעלמים וכו'.

דמיון מודרך מהווה גם כלי לחיזוק משאבים

כגון: חיזוק הביטחון העצמי, קבלה עצמית, השלמה, רוגע בחיים.

כמו כן, דמיון מודרך משמש גם כלי ליצירת מציאות רצויה:

ישנם אנשים שרגילים לחשוב שלילי על עצמם ועל יכולותיהם ואומרים לעצמם:

"שוב המזל הרע שלי", "אין מצב שאצליח להתקבל למקום העבודה הזה", "בטוח שהבחורה הזו תסרב לצאת איתי" ועוד משפטים שליליים.

בעזרת דמיון מודרך ניתן לשנות את השפה השלילית לשפה חיובית וללמד את האדם לדמיין מצבים חיוביים,

למשל: לאחר חיזוק המשאבים שלו: ביטחון עצמי, הערכה עצמית, ניתן לעזור לו לדמיין כיצד הוא מזמין את הבחורה שמצאה חן בעיניו לפגישה ואיך הם נהנים והשיחה ביניהם קולחת ויש רצון להמשיך להיפגש שוב.

הבלוג של יעל

bottom of page